Startupy, které chtějí mění to, čím se stravujeme!

Česká veganská společnost

Výzva Omezení živočišné produkce

Veganství již dávno není okrajovým životním stylem, ale je vyhledáváno stále větším počtem lidí a tento trend stále sílí.

Silicon Valley je známé především pro technologické firmy jako je Google, Facebook a Apple, stává se však také domovem startupů, které se vydaly na odvážnou cestu. Chtějí totiž změnit to, čím se stravujeme – zvýšit podíl rostlinné stravy oproti té živočišné. Maso a mléčné výrobky se v poslední době dostávají i do českých médií s jasnou zprávou – musíme omezit jejich
spotřebu, abychom odvrátili ekologickou katastrofu, snížili vyprodukované emise a zpomalili globální oteplování.

V nedávném rozhovoru pro DVTV na tuto skutečnost upozorňuje i Dana Kapitulčinová z Centra pro otázky životního prostředí UK. Vědecké studie jasně dokazují, jaký má nadměrná živočišná výroba vliv na životní prostředí.

Více se tedy daří také firmám, které se zvýšenou poptávku po rostlinných výrobcích snaží uspokojit. Než si představíme tři konkrétní firmy, připravili jsme pro vás v bodech pár zajímavých čísel:

  • Celosvětový trh s masovými alternativami se v současné době odhaduje na 4,63 miliardy dolarů.
  • Podle Euromonitoru celosvětový trh s rostlinnými alternativami k mléčným výrobkům dosáhl 21 miliard dolarů v roce 2015 a do roku 2024 se očekává prodej přes 34 miliard dolarů.
  • Prodej rostlinných mlék v roce 2014 jen v Německu dosáhl 154 milionů dolarů.
  • Maloobchodní prodej veganských alternativ rostl meziročně v USA o 20% a dosáhl celkové hodnoty 3,3 miliardy dolarů.
  • Výnosy z prodeje kravského mléka klesly v USA o 6%, zatímco výnosy z rostlinných mlék se zvýšily o 9%.

Firmy, které mění náš jídelníček

Beyond Meat (www.beyondmeat.com)

Společnosti se dostává od jejího založení v roce 2009 stále větší obliby, investoval do ní Bill Gates i Leonardo DiCaprio. Beyond Meat se specializuje na rostlinné alternativy k masu (např. Beyond Burger či rostlinné párky). Její výrobky jsou k dostání v restauracích, ale i maloobchodních řetězcích, kde jsou umístěny v blízkosti masných výrobků. Firma tuto taktiku zvolila proto, aby se produkty dostali i k lidem, kteří by do sekce se zdravou výživou nikdy nezavítali. Firma Beyond Meat nedávno také požádala o uvedení svých akcií na burze Nasdaq pod symbolem “BYND” s počáteční nabídkou ve výši 100 milionů dolarů.

 

JUST (www.justforall.com)

Firma JUST, která je známá především pro své bezvaječné majonézy, přišla v minulém roce na trh s veganskou alternativou k míchaným vajíčkům. JUST Egg je inovativní výrobek založený na izolátu bílkoviny z mungo fazolí. Firma tvrdí, že na výrobu JUST Egg spotřebuje o 77 procent méně vody, než je potřeba na produkci běžného vejce.

 

Ripple Foods (www.ripplefoods.com)

Rostlinné alternativy ke kravskému mléku nejsou nic nového, firma Ripple Foods však začala používat jako hlavní ingredienci žlutý hrách. V portfoliu firmy nejsou jen rostlinná mléka ale také rostlinné jogurty. Pěstování hrachu a celková výroba těchto alternativ je mnohonásobně méně ekologicky zatěžující. Spotřebuje například o 98,5 % méně vody oproti kravskému mléku. Další z výhod výrobků je to, že neobsahují mnoho z rozšířených alergenů jako je lepek, soja, laktóza nebo ořechy.

Zobrazit profil ambasadora

Další příspěvky výzvy Omezení živočišné produkce

Tak ještě před sebou máme 14 dní a já zatím plním výzvu skvěle, což se dalo čekat, protože tuto výzvu v podstatě plním už několik let. Snažím se omezit i jiné živočišné produkty. A jak jde výzva Vám? Daří se Vám omezovat maso a jiné živočišné produkty?

Zobrazit více